Loading...
آدرس آموزشگاه کرج، رجایی شهر، بلوار رستاخیز، خیابان ۱۲ ام شرقی، پلاک ۱۱۹ تلفن آموزشگاه 02634401060
دسته:
زیر دسته:
69آموزش زبان انگلیسی حرفه ای
68چالش‌های آموزش زبان انگلیسی در مدارس
67کلاس زبان انگلیسی
66جدیدترین متد آموزش زبان انگلیسی
65آموزشگاه زبان در کرج | آموزشگاه زبان در گوهردشت کرج
64دوره انگلیسی Catch Up
63دوره‌های Reading and Writing
62دوره‌های ترمیک English Time
61دوره‌ Magic Time
60مهدکودک زبان انگلیسی آنلاین
59کارگاه آموزش زبان
58 MESSY PLAY
57روش های مختلف برقراری ارتباط
56آموزش لباس پوشیدن به کودکان
55آداب و رسوم جشن سال نو در جهان
54اهداف آموزش پیش دبستانی
53کلاس پیش دبستانی
52آموزشگاه آنلاین زبان در کرج
51چرا یادگیری زبان انگلیسی سخت است
50ایجاد احساس امنیت در کودکان
49راه های کمک به استقلال کودکان
48سلامت عاطفی کودکان
47کودکان چگونه انگلیسی یاد می گیرند
46آموزش ورود به کلاس در Adobe Connect
45بهترین روش آموزش زبان به کودکان
44یادگیری کلمات انگلیسی
43آموزش انگلیسی در خانه برای کودکان
42بازی و کاهش استرس در کودکان
41آموزش زبان جدید به کودکان
40دلایلی که افراد نمی توانند زبان انگلیسی را به روانی صحبت کنند
39گرامر زبان انگلیسی برای مکالمه
38کتاب خواندن برای کودک
37انگلیسی زبان پرکاربرد بین المللی
36منشور اخلاقی انضباتی دانش آموزان
35راهنمای استفاده از سایت آموزشگاه خزائلی
34چیزهایی که والدین باید در مورد ویروس کرونا بدانند
33ویروس کرونا چیست
32 راهنمای پیشگیری و کنترل ویروس کرونا در محیط کار
31با اضطراب ویروس کرونا چه کنیم
30راه های انتقال ویروس کرونا
29بهترین روش یادگیری زبان
28مشخصات یک مدرسه خوب
27ده ویژگی ممتاز یک مدرسه خیلی خوب
26آیا خواندن به زبان انگلیسی مشکل است
25چگونه مهارت خواندن را بهبود ببخشیم
24بهترین راه یادگیری زبان بدون کلاس
23چگونه می توانیم بهتر انگلیسی صحبت کنیم
22چرا کودکانمان گریه می کنند
21مقایسه حافظه آینده نگر و فرا حافظه افراد بهنجار
20یادگیری زبان از طریق مسافرت
19کتاب انگلیش تایم
18آموزش به کودکان درباره لمس خوب و لمس بد
17یادگیری لغات در متن
16یادگیری زبان انگلیسی با موسیقی
15اشتغال مادران کودک زبان‌آموز
14انگلیسی استاندارد چیست
13ژان پیاژه
12فواید کتاب خوانی
11غلبه بر اضطراب جدائی در اولین روز مدرسه
10کتاب مجیک تایم
9آموزش مکالمه انگلیسی به کودکان
8راز شگفت انگیز تربیت کودک خوش رفتار
7تئوری ها و نظریه های  رشد کودک
6روش های تربیت کودک نافرمان
5تربیت و پرورش کودک شاد و خوشحال
4حسادت بین کودکان
3کنترل عصبانیت و خشم
2آموزش دستشویی رفتن به کودکان
1کمک به کودکان ناتوان در یادگیری

یادگیری کلمات انگلیسی

یادگیری کلمات انگلیسی یکی از چالش ‌هایی است که زبان‌آموزان و مدرسین را درگیر می‌کند. از آن‌جایی که زبان پدیده‌ای پویاست، روزانه شمار زیادی از واژگان جدید به دیکشنری‌ها اضافه می‌شود. به همین دلیل است که تدریس کلمات جدید به زبان‌آموزان نقش کلیدی‌ای در یادگیری زبان انگلیسی دارد. اما چطور می‌توانیم به آن‌ها کمک کنیم تا کلمات جدید را پس از اینکه یاد گرفتند به خاطر بسپارند؟ 

حتما صفحه آموزش زبان انگلیسی ما را اینجا مطالعه کنید.

 

یادگیری کلمات انگلیسی

 

نویسنده: Jeremy Harmer
مترجم: یاسمین خوشه چین
 

نکته: تیترها و اعداد سبز رنگ (در حال حاضر در دست ترجمه است) نشانگر مباحث تدریس نشده‌ای هستند که برای مطالعه  آن بخش‌ها، باید به مبحث مورد نظر رجوع شود.
 

در ادامه 4 روش مورد اطمینان در یادگیری واژگان جدید انگلیسی آورده شده است که می‌توانید در کلاس‌های درس خود به کار ببرید. 


روش‌های یادگیری کلمات انگلیسی


 موفقیت در هر 4 مهارت خواندن، نوشتن، گوش کردن و صحبت کردن ارتباط تنگاتنگی با دایره لغات زبان‌آموزان دارند. به همین دلیل است که در این مقاله تاکید فراوانی بر پیدا کردن روش‌هایی داریم که به صورت تضمین شده به یادگیری کلمات انگلیسی منجر شود. 
ارتباط مستقیم دایره واژگانی با 4 مهارت اصلی زبان، محققان را برآن داشته است که به معرفی روش‌هایی برپایه این مهارت‌ها بپردازند. این روش‌ها و شیوه‌های به کارگیری آن‌ها به شرح زیر است:


1.    برانگیخته کردن و تأثیر گذاشتن (عامل بغل کردن)


(Arousal and Affect 'cuddle factor' A & A
دانش آموزان کلماتی را راحت‌تر به خاطر می‌سپارند که احساساتشان را درگیر خود کند. در یک کلاس، دانش آموزان به معلم خود گفتند که کلمه (Cuddle  در آغوش گرفتن) را به خوبی به خاطر سپرده‌اند. زیرا معنی آن را دوست داشتند و نوع تلفظ آن به نظر آن‌ها با نمک بود. اگر بتوانیم این عامل که Cuddle Factor نامیده می‌شود را با کلمات دیگر نیز بیامیزیم، دانش آموزان با علاقه‌ی بیشتری به یادگیری آن‌ها می‌پردازند. (البته اگر همان لحظه‌ای که کلمه را برای اولین بار می‌بینند احساسی با کلمه ارتباط برقرار نکرده باشند). یکی از بهترین مثال‌های این روش، فعالیت شعرخوانی است.


شعر خوانی
(poetry spaces (A&A, CE

می‌توانیم شعرهایی با کلمات و عبارات جدید که یاد گرفتند، به آن‌ها نشان دهیم یا برایشان بخوانیم. دانش‌آموزان باید سعی کنند حدس بزنند که آن کلمات یا عبارات چه معنی می‌دهند. اگر احساسات آن‌ها را به فعالیت و شعر جلب کنیم، کلمات را به خاطر خواهند سپرد. می‌توانید فعالیت‌های همراه با شعر  را در بخش ۶۳ دنبال کنید.


۲. مشارکت شناختی


(Congnitive Engagements (CE
یکی دیگر از جدیدترین روش‌های یادگیری کلمات انگلیسی، تکنیک مشارکت شناختی است. اگر دانش آموزان مجبور به حل برخی تمرینات و یا استفاده مکرر از یک کلمه باشند، آن‌ها را به خاطر می‌سپارند. یعنی اگر مجبور به استفاده از مغز خود و حل برخی از معماها باشند، می‌توانند کلمات مورد نظر را در جای درست قرار دهند. یک مثال خوب در این متد، تکنیک کلمات جزیره خالی از سکنه است.


. کلماتِ جزیره‌ خالی از سکنه (A & A, RofE )
بعد از پایان تدریس، از دانش آموزان بخواهید به کلمات و عباراتی که در طول این مدت یاد گرفتند، نگاهی بیندازند. می‌توانیم از آن‌ها بپرسیم چه کلماتی را با خود به یک جزیره‌ی خالی از سکنه می‌برند. (حداکثر پنج کلمه) و چرا؟ ایده دیگر می‌تواند این باشد که کدام کلمه‌ها را در یخچالFridge  می‌گذارند تا بعداً از آن‌ها استفاده کنند، چه کلمه‌ای را در سطل آشغال Dustbin می‌اندازند که در واقع به آن‌ها نیازی ندارند. یا چه کلماتی را در چمدان Suitcaseمی‌گذارند که  از آن‌ها استفاده کنند.
حتما بخوانید: نحوه‌ی تولید حروف بی صدا و صدادار

 

۳. بازیابی و استفاده


(Retrieval and Use (R &U
 زمانی که دانش آموزان را تشویق به پیدا کردن معنی کلمات می‌کنیم، آن‌ها را به خاطر می‌سپارند. یا حتی زمانی که آن‌ها را به کار می‌گیریم تا در ذهن خود در این باره بگردند و چیزی را که در اعماق آن دفن شده است را پیدا کنند. زمانی که ما آن‌ها را وادار به استفاده از زبانی که در حال یادگیری آن هستند می‌کنیم، به خصوص در فعالیت‌های ارتباطی و گفتمان‌ها، آن‌ها با این روش باید کلمات را بازیابی و استفاده کنند. هر چه بیشتر این کار را انجام دهند، کلمات راحت‌تر در ذهنشان ثبت می‌شود.


دسته‌بندی کلمات
(Categotizing words (CE

یکی از بهترین مثال‌های بازیابی، تکنیک دسته‌بندی کلمات است. می‌توانیم از دانش آموزان خود بخواهیم به دسته‌بندی کلمات فکر کنند. به طور مثال، می‌توانیم بخواهیم که مانند یک Word Detective  کارآگاه شوند بین کلماتی که در چند هفته اخیر یاد گرفتند، کلمات را دسته‌بندی کنند و آن‌ها را در دسته‌های مربوطه بگذارند. مثلاً: حمل و نقل، کلماتی که احساسات را بیان می‌کنند، فعل‌هایی که شغل‌ها را توصیف می‌کنند و...
می‌توانیم بخواهیم آن‌ها را به ترتیب قدرت کلمه و یا غیره بنویسند. مثلاً: ترکیب کلمات مربوط به احساسات را نگاهی بیندازند و آن‌ها را بین Hate  وLove  جای دهند.


کلمه‌ی متفاوت را خط بزن
 (Odd one out (CE, RofE

می‌توانیم به دانش آموزان گروهی از کلمات را بدهیم و از آن‌ها بخواهیم که کلمه متفاوت را خط بزنند. مثلاً کلمات .Train, bus, car, airplane, bicycle 
پاسخ  bicycle است زیرا با نیروی انسانی به حرکت می‌افتد اما بقیه با نیروی مکانیکی. سپس به دانش‌آموزان بگوییم که توضیح دهند و ثابت کنند که چرا یک کلمه با بقیه متفاوت است.


۴. مشاهده کلمات به طور مکرر


(Repetition of Encounter (RofE
اگر زبان‌آموزان یک کلمه جدید را فقط یک یا دو دفعه ببینند، شانس کمتری وجود خواهد داشت که آن را به خاطر بسپارند. آن‌ها باید یک کلمه را بارها و بارها ببینند. دیدن یک کلمه، تنها سه دفعه در یک کلاس کافی نیست! دانش آموزان باید تا یک زمان معین یک کلمه را به طور مکرر ببینند تا کلمات برای آن‌ها جا بیفتد. از نظر بسیاری از مدرسین حرفه‌ای، این متد یکی از بهترین متدهای یادگیری کلمات انگلیسی است. 


شبکه خورشیدی (1)
(Word map1 (R&U

می‌توانیم یک نمودار مانند دیاگرام زیر (شماره ۱) روی تخته بکشیم. سپس دانش‌آموزان به صورت دو نفری و یا گروهی باید این نمودار را تا جایی که می‌تواند گسترده‌تر کنند تا چیزی مانند دیاگرام (شماره ۲) به وجود بیاید.
 
 
شبکه خورشیدی (2)
(Word map 2 (CE

می‌توانیم یک کلمه را انتخاب کنیم و سپس از دانش آموزان بخواهیم تا مانند دیاگرام زیر شبکه خورشیدی از آن تهیه کنند.
 
برای توضیحات و تنوع بیشتر، ۸۲ را نگاهی کنید. بخش ۸۲


داستان خوانی
(Storytelling (R&U

می‌توانیم به دانش آموزانمان در هر سطحی از زبان، (به جز افرادی که کاملاً Beginner هستند) لیستی از ۱۰ کلمه (هر تعداد کلمه دیگری) بدهیم. آن‌ها باید ۵ عدد از آن‌ها را استفاده کنند (هر عدد دیگری که به صلاح دید شماست) تا داستانی بنویسند. آن‌ها داستان‌ها را به صورت گروهی آماده می‌کنند. (بخش ۶۷) یک نفر از هر گروه به گروه دیگر می‌رود تا داستان را تعریف کند. به طوری که هر داستان، ۴، ۵ الی ۶ بار در کلاس گفته شده باشد. هر بار تعریف کردن داستان، با مقداری پیشرفت همراه است. ایده‌های تدریس بسیاری برای  General English در بخش ۴۴-  بخش۴۶ برای دانش‌آموزان جوان‌تر در ۹۱- ۱۰۱ و برای  CLIL در بخش ۱۰۲ - بخش ۱۱۰

 

یادگیری لغات یکی از ارکان یادگیری زبان است مخصوصاً برای فراگیران پیشرفته‌ی زبان. وقتی با ساختار اساسی زبان مقصد آشنا می‌شوید، می‌خواهید که لغات بیشتری را ادا کنید و بفهمید! اخیراً یکی از دانش آموزانم از من سوال کرد که: می‌خواهم سیستمی برای یادگیری لغات داشته باشم آیا شما توصیه‌ای دارید؟ در اینجا بهترین راه یادگیری کلمات انگلیسی خودم را ارائه می‌دهم:

 

1.    بنویس، نگاه کن، بپوشان و تکرار کن

این نهایت سنتی بودن است. به نظر من بهترین راه یادگیری کلمات انگلیسی برای من، همیشه تمرینی است با دفتر و خودکار. حرکت فیزیکی نوشتن، خیلی مفید است و نیازهای فراگیران حسی را برآورده می‌کند. یک کاغذ بردارید و یک خط عمودی وسط آن بکشید و یک طرف خط لغت را به زبان مادری خود بنویسید و طرف دیگر لغت را به زبان مقصد بنویسید. فهرست لغات را حفظ کنید و سپس آن طرف خط را بپوشانید. همه‌ی لغاتی را که به یاد می‌آورید را علامت بزنید و سپس تکرار کنید.


فهرست خود را مجدداً شارژ کنید

•    فهرستی از کلماتی که بار اول به یاد نیاوردید را تهیه کنید و دوباره شروع کنید. آن‌ها را تکرار کنید. فهرست لغاتی که نمی‌توانید به خاطر بیاورید باید هر بار کوچکتر شود.
•    نیازهای سبک یادگیری شفاهی خودتان را از طریق نوشتن، پوشاندن، تکرار کردن و گفتن هریک از لغات به زبان مقصد، برآورده سازید.
•    فهرست خودتان را رنگی کنید. مثلاً برای انواع مختلف و ژانرهای مختلف لغات، از ماژیک‌های مختلفی استفاده کنید (با تشکر از دیوید کاسی، با این راهکار که در فیس بوک ارائه کرده بود).

 

2.    همه‌ی لغات را یاد بگیرید

این تکنیک بسیار خوبی است، برای زمانی که می‌خواهید عمیق یاد بگیرید. برای یادگیری لغات جدید، هر جا که می‌روید دیکشنری خود را همراه داشته باشید (این روزها، نوع دیکشنری آنلاین آن هم موجود است). سپس هرگاه که با لغات جدیدی روبرو می‌شوید، یادداشتی از آن‌ها تهیه کنید. به این صورت فهرست روزانه‌ی لغات شما آماده می‌شود. لغات تازه را یاد بگیرید و دوباره منبع آن‌ها را ببینید و برای تکرار به متون وابسته یا ویدیوها مراجعه کنید. همین‌طور جلو بروید تا همه‌ی لغات فهرست خود را به یاد بیاورید (%80، یا%70 بستگی به انتخاب شما دارد)؛ و بعد منبع جدیدی پیدا کنید. حافظه‌ی شما بین منبع لغت و خود لغت رابطه برقرار می‌کند و به شما این اجازه را می‌دهد که لغات را همراه با مکانی که استفاده شده‌اند، به خاطر بسپارید.

 

فلش کارت3.    از فلش کارت استفاده کنید

استفاده از فلش کارت، روشی عالی است برای کسانی که با نشانه‌های دیداری، خوب کار می‌کنند. هم می‌توانید لغت زبان مقصد را با تصویر داشته باشید و هم می‌توانید فقط لغات را به زبان مقصد و زبان خودتان داشته باشید. استفاده از رنگ‌های متفاوت در اینجا مفید است؛ و البته بسیاری از محصولات آنلاین وجود دارد که زندگی را برای شما راحت‌تر می‌کند. آنچه این تکنیک را با تکنیک اول متفاوت می‌کند این است که شما نمی‌توانید به حفظ کردن لغات به ترتیبی که در فهرست شما آمده است اعتماد کنید. آن‌ها به صورتی تصادفی می‌آیند و شما باید برای هر چیزی آماده باشید. شخصاً این مسئله را یک مانع می‌بینم؛ اما از طرفی کدامیک از آن‌ها، راهی است برای آماده شدن برای زندگی واقعی؟

 

 

4.    بر روی لغات در متن کار کنید

تحقیقات بر روی حافظه نشان می‌دهد که برقراری ارتباط بین اطلاعات به ما کمک می‌کند تا چیزها را به یاد بیاوریم و راه خوبی است برای قابل استفاده کردن لغات. یکی از تکنیک‌های سنتی حافظه، برقراری ارتباط بین لغت جدید با تصاویر است پس بهترین راه یادگیری کلمات انگلیسی می تواند خواندن متن باشد. یا این که می‌توان داستانی نوشت که در آن از تمام لغات جدید شما استفاده شده باشد. من همین‌طور دوست دارم روی بخش‌هایی از لغات کارکنم که دارای موضوعات متفاوتی هستند.

مثلاً می‌توانید چند هفته روی واژه‌های مربوط به آشپزی تمرکز کنید. با این روش خیلی از لغات رایج، پدیدار می‌شوند و شما نه تنها لغات را یاد می‌گیرید بلکه نحوه‌ی استفاده از آن را هم یاد می‌گیرید. در اینجا هم یادگیری عمیق، دارای اهمیت است؛ و باید اطمینان حاصل کنید که از زبان درجای مناسب استفاده می‌کنید. جمله‌ی کاملی با استفاده از لغت جدیدی که یاد گرفته‌اید بنویسید. فیس بوک خود را به زبان مقصد به روز رسانی کنید. لغت جدید را پنج بار در مکالمات خود بکار برید. ممکن است وقت بگیرد، اما مطمئن باشید که هم لغت تکرار شده و هم در متن به کار رفته است.

 

یادداشت های چسباندنی5.    از یادداشت‌های چسباندنی در همه‌جا استفاده کنید

یادداشت‌های چسباندنی درست شده‌اند برای آن که چیزی را به ما یادآوری کنند، پس ما هم برای همین باید از آن‌ها استفاده کنیم. لغات داخل متن را در مکان‌های استراتژیک بگذارید. یا این که خودتان پیام‌های کوتاهی به زبان مقصد بنویسید. بعد از این که این یادداشت را یک هفته روی آینه اتان چسباندید، حتماً آن را یاد می‌گیرید:Guten Abend, Gute Nacht اگر فلش کارت دارید یا تکه کاغذهای بزرگتری را ترجیح می‌دهید، چرا آن‌ها را در جلد پلاستیکی نمی‌گذارید و در حمام نمی‌چسبانید؟

 

 

6.    زبانشناسی بخوانید

یکی از بهترین راه های یادگیری کلمات انگلیسی شناخت زبانی است. خیلی از لغات از بخش‌هایی از لغات دیگر ساخته شده‌اند. این، نیاز به کمی مطالعه دارد؛ اما باعث می‌شود لغات را نسبت به قبل، به روش هوشمندانه‌تری یاد بگیرید. به این ترتیب با پیشوندها و پسوندها، ریشه‌ی لغات و منشأ مشترک لغات به زبان مقصد، آشنا می‌شوید. به‌عنوان مثال اساس بسیاری از زبان‌های اروپایی، زبان لاتین است و بعضی از لغات آن‌ها کمی با هم متفاوتند. " جیمز در EngVid " راه خوبی را برای توضیح این مفهوم بیان می‌کند: " هرم لغات ". نتایج، خیلی گیج کننده است. یک ریشه‌ی ساده می‌تواند به ده روش تغییر کند، تازه هنوز نیمی از یک لغت جدید را یاد گرفته‌اید.

 

کلام آخر

یادگیری کلمات انگلیسی هم برای زبان‌آموزان و هم برای مدرسین بسیار پراهمیت است. احتمالا به همین دلیل است که شما تا پایان این مقاله آمده‌اید. همان‌طور که در این مقاله خوانده‌اید، شما می‌توانید از 4 متد جدید و مطمئن برای آموزش واژگان به زبان‌آموزان خود استفاده کنید. علاوه‌بر مثال‌های خوبی که برای هریک از این 4 روش وجود دارد، شما می‌توانید از خلاقیت خود برای ارائه فعالیت‌ها در کلاس‌هایتان استفاده کنید.

کلمه کلیدی اصلی: یادگیری کلمات انگلیسی
کلمه کلیدی مرتبط: روش‌های یادگیری کلمات انگلیسی
 

 


Refrence:

نویسنده:

مترجم: رؤیا کریمی جنابی

امتیاز: 5 از 7 رای

تاریخ نشر: ۱۳۹۹/۵/۲۷ 8/17/2020 12:00:00 AM https://khazaelischool.com/articles/بهترین-راه-یادگیری-کلمات-انگلیسی

Publisher Logo
تهیه شده در: مدرسه زبان خزائلی

We hope this article has been helpful

Would you like to rate this article?

دیدگاه شما:


نام کامل
ایمیل(نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد)
متن پیام

کد زیر را وارد کنید
Captcha Picture